امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سامانه اطلاعات مکانی(GIS) و صنعت بانكداري
نویسنده پیام
#1
 امروزه با توسعه و پیشرفت¬‌های حاصله در خصوص دانش و فن‌آوری و توسعه ابزارهای متنوع براي تولید اطلاعات، لزوم استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی مناسب جهت ورود، ذخیره¬‌سازی، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، بیش از پیش مطرح گردیده است. وظیفه اين سامانه اطلاعاتی، افزایش توانایی در اتخاذ تصمیمات بهینه می‌باشد و در واقع ابزار مورد نیاز جهت استفاده بهینه و مطلوب از اطلاعات در فرآیند تصمیم‌¬گیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در دهه¬‌های اخیر، سامانه اطلاعات مکانی(GIS) بعنوان یک فناوری پویا و کم¬‌نظیر، با هدف مدیریت بهینه داده¬‌های مکانی، در دسترس کاربران علوم و فنون مختلف قرار گرفته است و به یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در روند تصمیم¬‌گیری و مدیریت بهینه تبديل شده كه کاربردهای استراتژیک آن در حال افزایش است. سامانهٔ اطلاعات مکانی یا GIS، یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی بوده که قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه وتحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی (مکانی) را دارد. هدف نهایی اين سیستم، پشتیبانی از تصمیم گیری‌های بر پایه داده های مکانی می‌باشد و عملکرد اساسی آن بدست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه های متفاوت داده ها با روشهای مختلف و دیدگاه‌های گوناگون بدست می‌آیند.تاریخچه برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۶۰ در آمریکا کار بر روی اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی آغاز شد. در این سیستم عکسهای هوایی، اطلاعات کشاورزی، جنگلداری، خاک ، زمین شناسی و نقشه‌های مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند. در ایران نيز اولین مرکزی که به طور رسمی استفاده از این سامانه را در کشور آغاز کرد، سازمان نقشه‌برداری کشور بود که در سال ۱۳۶۹ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، عهده‌دار طرح به‌کارگیری این سامانه شد. بر اساس ابلاغيه سازمان مديريت و برنامه ريزي، در سال1372شوراي ملي كاربران GIS و در سال1377 شوراهاي استاني كاربران GIS نيز شروع بكار نمودند.GIS چيست؟GIS يك سيستم بانك اطلاعاتي مبتني بر مؤلفه مكان است كه امكان تحليل‌هاي جغرافيايي اطلاعات را فراهم مي‌كند. در عبارت GIS ، واژه جغرافیایی (Geographic) عبارت است از موقعیت داده ها برحسب مختصات جغرافیایی. واژه (Information) یا اطلاعات نشان می‌دهد که داده ها در GIS برای ارائه دانسته‌های مفید، نه تنها به صورت نقشه ها و تصاویر رنگی بلکه بصورت نمودارهای آماری، جداول و نتايج نمایشی متنوعی به منظور جستجوهای عملی سازماندهی می‌شوند. واژه (System) یا سیستم نیز نشان دهنده این است که GIS از چندین قسمت مرتبط و وابسته به یکدیگر ساخته شده است. کاربرد‌های GISاز آنجا كه برنامه‌ريزي بر اساس اطلاعات انجام مي‌شود وکمتر بانک اطلاعاتی را يافت مي‌شود که حداقل بخشی از اطلاعات آن به گونه‌ای وابسته به مکان نباشد، لذا در هر موضوعي كه به نوعي به مكان مربوط شود مي‌توان از فناوريهاي اطلاعات مكاني استفاده كرد براي مثال، جمعيت هلال احمر استان مركزي با همكاري دانشگاه علم و صنعت تصميم به برنامه ريزي و راه اندازي يك سيستم مديريتي جهت امداد و نجات سريع نمود و در انجام اين پروژه، بكارگيري موثر سيستمهاي GIS به عنوان يكي از الويت هاي اصلي در نظر گرفته شد. مواردي همچون مديريت سيلاب‌ها، مديريت حوادث غيرمترقبه، ارزيابي خطر ناشي از سقوط بهمن، تعیین مناطق با خطر رانش زمین، مسائل اکتشاف معادن، تهیه نقشه و مدل از ذخایر معدنی و... از ديگر نمونه‌هاي كاربرد GIS در رشته‌هاي مختلف است.کاربرد‌های GIS در صنعت بانكداري با توجه به پيشرفتهاي سالهاي اخير، صنعت بانكداري دچار تحولات اساسي شده و بازار خدمات و سرويسهاي مالي بصورت رقابتي درآمده است. لذا بانكي در اين بازار موفق خواهد بود كه استراتژي عملياتي بهتري را انتخاب كرده و با بروزرساني، خود را با محيط جديد تطبيق دهد.ماموريت اصلي يك بانك ارائه محصولات و خدمات مالي به مشتريان است و موفقيت آن در گرو ارتباط مناسب با مشتريان و مديريت اطلاعات مي‌باشد و از آنجا كه بانك دنيايي از اطلاعات مشتريان را در اختيار دارد، مي‌تواند با افزودن مؤلفه " مكان" به پايگاه داده خود ازمنافعGIS بهره‌مند شود.فناوري اطلاعات مكاني مي‌تواند پشتيبان مناسبي براي تصميم‌سازي و برنامه‌ريزي استراتژيك بانك باشد و نقش اساسي در عرصه‌هاي گوناگون آن داشته باشد، از جمله:- بهبود كيفيت خدمات- افزايش رضايت مشتري- رشد پايدار كسب و كار- افزايش سودآوري- توسعه مشتريان وفادار برنامه‌ريزي توسعه كسب و كار، مكان‌يابي شعب و خودپردازهاي جديد، مونيتور كردن عملكرد شعبه و مديريت سپرده‌هاي بانك نمونه‌هايي از كاربردهاي GIS است. در ادامه به بررسي چند كاربرد GIS در صنعت بانكداري مي‌پردازيم:الف- تحليل بازار: بازاريابي يعني كشف يك نياز، تلاش در جهت برآورده كردن آن نياز و استمرار در تلاش. اگر بازاريابي را تقاضاي( مشتري) و تدارك( محصولات و خدمات مالي، خدمات شعبه‌اي و خودپرداز و ...) بدانيم، تحليل دقيق اين عوامل به كمك GIS براحتي انجام مي‌شود.ب- تحليل مشتريان: اين تحليل به ما مي‌گويد مشتريان ما كجا قرار گرفته‌اند؟خصوصيات آنها چيست( بخش‌بندي بازار، طبقه‌بندي مناطق مسكوني)؟ مناطق تامين كننده پول و مناطقي كه سرويس داده نشده‌اند نيزقابل تشخيص‌اند.ج- تحليل رقبا: اين تحليل تراكم مكاني رقباي ما و مشتريانشان را روي نقشه مشخص مي‌كند.mansour.asadi@gmail.com
پاسخ




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان